چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار جامعه
مطالب بیشتر
کد خبر: ۷۲۶۸۰
شنبه ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲

فکرشهر: یافته‌های نظرسنجی درباره میزان استفاده مردم از رسانه‌های مختلف نشان می‌دهد ۴۵.۸ درصد پاسخگویان بیشتر از صداوسیما، ۳۱.۲ درصد از شبکه‌های اجتماعی مجازی، ۱۰.۳ درصد از سایت‌های اینترنتی، ۶.۹ درصد از شبکه‌های ماهواره‌ای و ۱.۳ درصد از روزنامه‌ها و مجلات استفاده می‌کنند.

به گزارش فکرشهر و به نقل از روابط عمومی ایسپا، در یک طرح نظرسنجی تلفنی در خردادماه 1399، میزان استفاده مردم از رسانه ها مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری طرح دربرگیرنده مردان و زنان بالای 18 سال در کل کشور و تعداد افراد نمونه 1582 نفر بوده است. 50 درصد از کل پاسخگویان را مردان و 50 درصد را زنان تشکیل می‌دهند. 

افراد بالای 50 سال بیشتر از سایر گروه‎های سنّی مخاطب برنامه‎ های صداوسیما هستند
یافته‌های نظرسنجی درباره میزان استفاده مردم از رسانه‌های مختلف نشان می‌دهد 45.8 درصد پاسخگویان بیشتر از صداوسیما، 31.2 درصد از شبکه‌های اجتماعی مجازی، 10.3 درصد از سایت‌های اینترنتی، 6.9 درصد از شبکه‌های ماهواره‌ای و 1.3 درصد از روزنامه‌ها و مجلات استفاده می‌کنند. نکته قابل توجه این است که با توجه به اینکه در این سؤال پاسخگویان فقط می‎توانستند یک گزینه انتخاب نمایند، این اعداد بیانگر درصد استفاده کنندگان از این رسانه‌ها نیست، بلکه فقط اولویت‌‎های مردم در انتخاب رسانه‎ها را نشان می-دهد و به عبارت دیگر میزان مخاطبان هر کدام از رسانه ها بیشتر از این اعداد است.

یافته‌ها نشان می‌دهد الگوهای متفاوتی در میان زنان و مردان و گروه‌های مختلف سنّی و تحصیلی در زمینه استفاده از صداوسیما وجود دارد؛ به نحوی که زنان (52 درصد) بیش از مردان (40.7 درصد) مخاطب پروپاقرص برنامه‌های صداوسیما هستند. میزان انتخاب صداوسیما در بین جوانان 18 تا 29 سال (24.6 درصد) به طرز جالب توجّهی کمتر از گروه‌های سنّی 30 تا 49 سال (46.3 درصد) و افراد بالاتر از 50 سال (69.6 درصد) است. همچنین یافته‌ها نشان می‌دهد هر چه افراد از تحصیلات بیشتری برخوردار باشند، کمتر از صداوسیما به عنوان رسانه اصلی استفاده می‌کنند؛ در حالی که 56.6 درصد گروه تحصیلی دیپلم و زیر دیپلم گفته‌اند در میان رسانه‌های مذکور بیشتر مخاطب صداوسیما هستند، این میزان در گروه تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری تا 26.7 درصد کاهش می‌یابد.

در میان برنامه‌های مختلف صداوسیما 59.3 درصد از کل پاسخگویان اخبار، 55.1 درصد فیلم و سریال، 15.8 درصد برنامه‌های ورزشی، 14.6 درصد برنامه‌های مستند، 13.6 درصد برنامه های طنز و 11 درصد برنامه‌های کودک و نوجوان را بیشتر از سایر برنامه های این رسانه دنبال می‌کنند. لازم به ذکر است در این سؤال پاسخگویان از میان گزینه های متعدّد می توانستند سه گزینه انتخاب نمایند. 
 
از هر 10 ایرانی، 3 نفر معتقد است صداوسیما واقعیت جامعه را منعکس می‎کند
در پرسشی از پاسخگویان پرسیده شده است «به نظر شما صداوسیما واقعیت جامعه را منعکس می‌کند؟» که 46.5 درصد پاسخگویان به این پرسش پاسخ منفی داده‌اند و در مقابل، 32.6 درصد معتقدند صداوسیما واقعیت‌های جامعه را منعکس می‌کند. باور به عدم انعکاس واقعیت‌های جامعه در برنامه‌های صداوسیما در میان مردان بیش از زنان، در بین جوانان بیشتر از دیگر گروههای سنّی و در میان افراد دارای تحصیلات دانشگاهی بیشتر از سایر گروه‌های تحصیلی رایج است. 

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر